איסור אכילה ביום כיפור
איסור אכילה ביום הכיפורים - הלכות הצום לילדים, נשים ומבוגרים.
יום כיפור הוא היום הקדוש ביותר לעם-היהודי, עליו נאמר בתורה "כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם".
באתר כיפור עם חב"ד תלמדו את הלכות ומנהגי החג, וכל מה שצריך לדעת על היום הקדוש.
באפשרותכם לקיים את מצוות הכפרות אונליין בביט או אשראי.
התרומות מוכרות לצרכי מס לפי סעיף 46
תוכן עניינים לניווט מהיר:
תזכורת! בימים הסמוכים ליום הכיפורים נוהגים לקיים את מצוות פדיון כפרות, ניתן לערוך כעת את המצווה בביט או אשראי באמצעות בית חב"ד.
איסור אכילה ביום הכיפורים
יום הכיפורים אסור בחמישה איסורים והם:
- אכילה ושתייה
- רחיצה במים
- סיכה בשמן
- נעילת נעלי עור
- תשמיש במיטה
במאמר הבא נדון על איסור אכילה ושתיה, החייבים והפטורים מלצום, ודין ילדים, נשים בהריון או לאחר הלידה.
כמות האכילה שאסורה
מהתורה איסור אכילה הוא אפילו באוכל כל שהוא, אבל עונש כרת הוא רק על מי שאוכל בשיעור מינימלי של קצת פחות מגודל ביצה.
המקור לכך: ציווי התורה: "כי כל הנפש אשר לא תענה בעצם היום הזה ונכרתה מעמיה." (ספר ויקרא פרק כ"ג פסוק כ"ט)
למדו החכמים שכדי להיות בסטטוס של "לא תעונה" יש צורך באכילה בכמות מינימלית שפחות מכך האדם עדין נחשב מעונה, ולא הפר את מצוות התורה להתענות.
שיעור אכילת פרס
ישנו תנאי נוסף כדי להתחייב בעונש מהתורה צריך המאכל להיאכל בפרק זמן הנקרא, שיעור של "כדי אכילת פרס".
פרק זמן שנע בין 4 ל- 9 דקות (יש כמה דעות בהלכה).
כמות השתייה שאסורה
השותה משקה בכמות של מלוא לוגמיו. {ומשערים כל אדם בהתאם לפיו } מתחייב בעונש כרת, פחות מכך אמנם יש איסור מהתורה, אבל לא חל עונש.
משמעות שיעורי האכילה למעשה
מי שהתירו לו את האכילה ע"פ הוראת רופא ורב מורה הוראה, לדוגמא חולה או אישה בהריון / לאחר לידה, נעדיף אכילה באופן של פחות מכשיעור בכמות מינימלית פחותה, ורק אם אין ברירה נתיר לאכול בדרך הרגילה.
אישה בהריון / לאחר לידה
- אישה בהריון תצום ביום כיפור, אלא אם כן נשקפת סכנה לה או לעובר שאז צריכה לאכול, אנו נעדיף את האופן של אכילה בשיעורים ורק באין ברירה ניתן לה לאכול כדרכה.
- יולדת בתוך שלושה ימים ללידתה אסור לה לצום.
- לאחר שלושה ימים תלוי בהתאם להרגשת האישה.
- לאחר שבעה ימים מהלידה אם האישה בריאה אסור לה לאכול, אלא אם כן לא מרגישה טוב ומוגדרת "כחולה שיש בו סכנה".
- אישה מיניקה שבנה יונק רק ממנה ועלול להיווצר סכנה לילד אם האמא תצום, מותר לאמא לשתות או לאכול בהתאם להוראת הרופא / רב מורה הוראה, וכפי שכתבנו לעיל נעדיף שהאכילה / שתיה יהיו באופן של פחות מכשיעור.
- אדם חולה טוב שהתייעץ עם רופא האם מצבו הרפואי מאפשר לו לצום באופן מלא או חלקי, האם חייב גם לאכול או שמספיק לו רק לשתות, וכן האם מבחינה רפואית יכול לאכול ולשתות פחות מכשיעור (שזה אפשרות מועדפת מבחינת ההלכה)
- אדם חולה ביום כיפור שיש סכנה אם יצום אפילו רק מספק, אין לקחת סיכון ויש להאכיל אותו ועדיף באופן של פחות מכשיעור.
האם ילדים צריכים לצום?
מהתורה גברים מגיל 13 ונשים מגיל 12 צריכים לצום, אבל חכמים ציוו מדין חינוך שגם ילדים מתחת לגיל מצוות יצומו.
ויש לחלק בין הגילאים השונים:
ילדים מתחת לגיל 9 אסור שיצומו.
ילדים סביבות גיל 9-10 ומעלה יש לחנכם לצום, ולאחר את הארוחה במספר שעות קדימה, מצד מצוות חינוך, ולפי כוח הבן ממשיכים להוסיף לו שעות.
ילדים מגיל 11 ומעלה, השולחן ערוך כתב שראוי להתענות יום שלם. הרמ"א כתב שילד בגיל 11 לא יצום כל היום וודאי בנער שהוא כחוש, בפרט היום שירדה חולשה לעולם יש להיזהר בעניין הצומות לילדים.
מן הנכון ללכת בעניין הצומות באופן הדרגתי כפי כוח הבן.
צחצוח שינים
