איסור אכילה ביום כיפור

מנהגי צום כיפור לילדים, נשים ומבוגרים

שאלות נפוצות על איסור האכילה

התורה ציוותה "לענות את הנפש" ביום הכיפורים. חז"ל פירשו שעינוי זה מתבטא בהימנעות מחמישה דברים: אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה בשמן, נעילת נעלי עור ותשמיש המיטה.

כל אכילה אסורה, אך עונש כרת חל רק אם אדם אוכל כשיעור – כמות הקרובה לנפח של ביצה – ובתוך פרק זמן של "כדי אכילת פרס" (4–9 דקות).

השיעור הוא "מלוא לוגמיו" – כמות הממלאת את לחייו של השותה. הכמות משתנה בהתאם לגודל פיו של האדם. פחות מכך אסור מן התורה, אך ללא עונש כרת.

נשים בהריון חייבות בצום אלא אם יש סכנה לאמא או לתינוק.

יולדת בשלושת הימים הראשונים לאחר לידה פטורה מצום; בין 3 ל־7 ימים – תלוי במצבה; אחרי 7 ימים – דינה כחולה רגילה.

גם חולה שאין בו סכנה עשוי לשבור את הצום במצבים מסויימים.

הכלל ההלכתי שיש להתייעץ עם רב מורה הוראה מבעוד מועד ולברר אתו האם המצב הרפואי מאפשר לצום באופן מלא או חלקי, האם חייב גם לאכול או שמספיק לו רק לשתות, והאם מבחינה רפואית אפשר לאכול באופן של פחות מכשיעור (כפי שמוסבר בהמשך המאמר בהרחבה)

ילדים מתחת לגיל 9 אינם צמים כלל. בגיל 9–10 מחנכים אותם בצומות חלקיים. בגיל 11 – יש דעות שחייבים בצום שלם, ויש דעות שלא כל היום, בעיקר אם חלשים. מגיל מצוות (12 לבנות, 13 לבנים) – חייבים בצום מן התורה.

תוכן עניינים לניווט מהיר:

מאמר הסבר מקיף

איסור אכילה ביום הכיפורים

יום הכיפורים הוא היום הקדוש ביותר בשנה, ובו נצטווינו לענות את נפשותינו.
חז"ל פירשו כי עינוי זה מתבטא בהימנעות מחמישה דברים עיקריים:

במאמר זה נתמקד באיסור האכילה והשתייה – החייבים והפטורים מן הצום, וכן דיני נשים בהריון, יולדות וילדים.

שיעור האכילה האסור

מן התורה האיסור חל גם על אכילה מועטה, אך עונש כרת הוא רק למי שאכל כשיעור מינימלי – פחות מגודל ביצה.

המקור: ציווי התורה:
"כי כל הנפש אשר לא תענה בעצם היום הזה ונכרתה מעמיה" (ויקרא כ"ג, כ"ט).

חכמים למדו שכדי להיחשב כמי שאינו מעונה, עליו לאכול כמות מינימלית. אכילה פחותה מכך אינה מבטלת את מצוות העינוי.

שיעור אכילת פרס

נוסף על הכמות, ישנו גם פרק זמן: המאכל צריך להיאכל בתוך זמן של "כדי אכילת פרס", הנע בין 4 ל־9 דקות (לפי דעות שונות בהלכה).

שיעור השתייה האסור

בשתייה, השיעור הוא "מלוא לוגמיו" – כמות שממלאת את לחייו של השותה.
השיעור משתנה לפי גודל פיו של האדם.
השותה כמות זו חייב כרת; פחות מכך – אסור מן התורה אך ללא עונש כרת.

יישום הלכתי של שיעורי האכילה

במקרים שבהם מורה הוראה או רופא מתירים לאדם לאכול ביום הכיפורים – למשל חולה, אישה בהריון או יולדת – נעדיף אכילה או שתייה פחות מכשיעור, כדי למעט ככל האפשר באיסור. רק כאשר אין ברירה, מתירים לאכול כרגיל.

אישה בהריון או לאחר לידה

  • אישה בהריון חייבת לצום, אלא אם כן יש סכנה לה או לעובר – ואז תאכל בשיעורים, ואם אין ברירה – כרגיל.
  • יולדת בתוך שלושה ימים ללידתה – אסור לה לצום.
  • בין שלושה לשבעה ימים – תלוי בהרגשתה; אם חלשה, אוכלת בשיעורים.
  • לאחר שבעה ימים – אם בריאה, חייבת בצום, אלא אם כן מוגדרת כחולה שיש בו סכנה.
  • אישה מיניקה שבנה יונק רק ממנה, ועלול להיות סכנה לילד אם האמא תצום, רשאית לשתות או לאכול ע"פ היתר של רב מורה הוראה, ועדיף בכמות פחותה מהשיעור כפי שהסברנו מקודם.
  • אדם חולה – טוב שהתייעץ עם רופא האם מצבו הרפואי מאפשר לו לצום באופן מלא או חלקי, האם חייב גם לאכול או שמספיק לו רק לשתות, וכן האם מבחינה רפואית יכול לאכול ולשתות פחות מכשיעור (שזה אפשרות מועדפת מבחינת ההלכה)
  • אדם חולה ביום כיפור שיש סכנה אם יצום אפילו רק מספק, אין לקחת סיכון ויש להאכיל אותו ועדיף באופן של פחות מכשיעור.

צום ילדים

מן התורה גברים מגיל 13 ונשים מגיל 12 חייבים בצום. אולם חכמים תיקנו מצוות חינוך גם לילדים צעירים יותר.

  • ילדים מתחת לגיל 9 – אסור להם לצום.
  • ילדים בני 9–10 – יש לחנכם בצומות חלקיים, כגון דחיית הארוחה בכמה שעות.
  • ילדים בני 11 – לדעת השולחן ערוך ראוי שיצומו יום שלם; לדעת הרמ"א – לא כל היום, בפרט אם הם חלשים.

למעשה, נוהגים באופן הדרגתי בהתאם לגיל הילד וכוחו.

צחצוח שיניים

אסור לצחצח שיניים ביום הכיפורים מחשש בליעת מים.


לקראת יום הכיפורים נוהגים לערוך את מנהג פדיון כפרות.

ניתן לקיים עכשיו את המצווה אונליין בקלות ובהידור בביט או כרטיס אשראי.

איסור אכילה ביום כיפור

פדיון כפרות

פדיון כפרות תשפ"ו 2025

התרומה לפעילות של חב"ד בשדרות עם חיילי צה"ל ומשפחות נזקקות תושבי הדרום

אפשר לקבל מענה גם באמצעות whatsapp