נעלי עור ביום כיפור
נעלי עור ביום כיפור- פרטי הדינים וההלכות
יום הכיפורים אסור ב 5 סוגי עינוי והם:
- אכילה ושתייה
- רחיצה במים
- סיכה בשמן
- נעילת נעלי עור
- תשמיש במיטה.
גדר האיסור
אסור לנעול נעל העשויה מעור או שיש בה חלקי עור.
מותר לנעול כל נעל אחרת לדוגמא נעלי בד או גומי, ושתי סיבות נאמרו לחילוק בין עור לשאר חומרים:
1. נעל שלא עשויה מעור היא פחות נוחה, ומרגיש כאילו דורך על קרקע ולא גזרו איסור על כזו נעל.
2. נעל שלא עשויה מעור אין לה גדר של נעל אלא גדר בגד ומלבוש, והיא לא בכלל האיסור של נעילת נעליים בכיפור.
האם מותר לנעול נעל נוחה שלא מעור?
מנהג חב"ד שבכל מקרה נעל שאינה עשויה מעור גם אם היא נוחה מותר לנעול אותה ביום הכיפורים.
להלן נצטט את שיטת המשנה ברורה בנידון כפי שמבואר בספר פסקי תשובות.
אנשים שלא חל לגביהם האיסור
במצבים הבאים יהיה מותר לנעול נעליים מעור: כי נעילת הנעל אינה תענוג, אלא פשוט הקור יכול להכאיב לרגל, ובלשון ההלכה "הצנעה קשה להם"
- יולדת כל 30 יום.
- אדם חולה אף על פי שאין לו סכנה.
- אדם שיש לו מכה ברגליו.
מקום שמצויים עקרבים
מקום שמצויים עקרבים התירו ללכת בנעל רגילה כדרכו כדי שלא ישכנו העקרב.
יורד גשם
אם יורד גשם ואדם לא רוצה להתרטב ולהתקרר, ההלכה מחלקת בין אדם מפונק בלשון ההלכה (איסטניס) שמותר לו לנעול נעלי עור, למי שאינו מפונק שראוי שיחמיר.
ילד קטן
קטן או קטנה שהגיעו לגיל חינוך ראוי לדאוג שהם יקפידו על האיסור ולא ינעלו נעלי עור.
דין מוקצה
אדם שאסור לו לנעול נעלי עור ביום כיפור, לגביו הם נחשבים כמוקצה ויש לכך גדר של כלי שמלאכתו לאיסור שאסור לטלטלו בכיפור, למעט חולה ואותם אלו שפרטנו לעיל.
*** נזכיר שניתן לעשות כעת כפרות אונליין באמצעות האתר.
השלמה לדין נעילת נעלים שלא עשויות מעור
נעלי הליכה:
שרגילים לנעול אותם להליכה בחוץ כל השנה כתב הפסקי תשובות להחמיר אם התקיימו שני התנאים הבאים יחדיו:
1. הנעל נוחה שדומה ממש לנעלי עור עם סוליה עבה.
2. רגיל להשתמש להליכה כל השנה בנעל זו.
נעלים נוחות אבל שאין רגילות להשתמש בהם כל השנה להליכה:
אפילו נעלי ספורט שאפשרי להשתמש אתם להליכה אבל אין זו הרגילות, מצד הדין מותר לנעול כאלו נעליים ביום הכיפורים, אבל מי שיכול טוב להחמיר ולא לנעול נעליים מסוג זה. (כן כתב המשנה ברורה)
